Dear Muslimah, protect yourself. You are more precious than a diamond. Don't release your hijab, because you are wonderful. La tahzan, Muslimah. Surely Allah is with us. Be strong. Keep calm and remenber Allah.

Bercinta Hingga Ke Syurga

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Bicara Berhikmah

Entri di atas mungkin ada manfaatnya Insha Allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ahlan Ya Ayyuhad Dhuyuful Muhtaramun..

Home

Powered By Blogger
KalamNuraz ©19 November 2010. Powered by Blogger.

Followers

About Me

My Photo
KalamNuraz
And Allah found you lost, and guided you - Quran 93:7 ..................................................................................... Jadilah Hamba yang bersyukur kepada Yang Maha Pencipta. Sesungguhnya kita hanya hamba yang lemah dan tidak meminta melainkan kepadanya. Pesanan Murobbi: Jika kita hendak menasihati orang, tanya hati kita dahulu. Tujuan kita hendak beri nasihat atau hendak beri malu pada orang. Apabila kita hendak menyampaikan ilmu kepada orang, apakah tujuan kita? Hendak berkongsi ilmu atau hendak menunjuk yang kita lebih tahu. Kalau kita hendak bercakap tentang sesuatu, kita tentu tahu niat kita, hendak menunjuk kita pandai atau rasa berkewajiban menyampaikan ilmu. Ingatlah pahala sesuatu amal ditentukan oleh keikhlasan kita. Jika tujuan bukan kerana Allah, amalan itu akan menjadi seperti debu, bukan pahala yang kita perolehi malah bala yang dikecapi.
View my complete profile

al-Bahsu an al-Manafi'

RSS

AMARAH BUKAN PILIHAN


 Manusia diciptakan sungguh istimewa, rumit dan pelik. Bukan saja ciptaan lahiriah atau fizikal yang sememangnya sangat hebat, akan tetapi batiniah atau jiwa dalaman lebih luar biasa ciptaannya. Manusia merasakan pelbagai perasaan. Manusia juga boleh berfikir dan bertindak mengikut kata hati dan naluri yang dipinjamkan. Akan tetapi, siapakah yang sebenarnya mengatur percaturan ini? Dengan segala kehebatan yang ada pada manusia, jangan kita lupa pada Penciptanya yang Maha Esa di atas sana. Kembali ke pangkalnya, doa mampu menjadi canting dalam mencorakkan perihal rasa hati manusia. Mohonlah pada Allah swt agar tidak disesatkan apa yang hati kita nampak, apa yang jiwa kita lihat dan apa yang nafsu kita hajat. Kerana segala yang busuk lagi membusukkan itu ada watak yang memainkan peranan dengan cukup baik  dan bijaksana.

“…Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh (batiniah) yang nyata.”
(Surah Yasin : 60)

Kekalutan emosi dan akhlak umat sejagat serta keegoan yang memuncak tambah merunsingkan. Bila mana kita leka atau sengaja melambatkan insaf dan taubat. Lantas marah menjadi wadah, pertengkaran menjadi medium dan akhirnya membawa kepada penyelesaian yang berupa kehancuran kepada sesebuah institusi tidak kira persahabatan, keluarga mahupun masyarakat.

”…Sesungguhnya nafsu amarah itu sangat mengajak kepada kejahatan.”
(Surah Yusuf : 53)

Bersihkan hati dengan ayat-ayat suci Tuhan yang tersedia untuk kita jamah. Tidak perlu mendaki gunung meredah belantara. Hanya secangkir wudhu, mahkota aurat dilitupi kemas, lalu tadahlah hatimu menghadap Allah swt yang sentiasa ada di sana menunggu hambaNya yang mahu padaNya.

“…Beruntunglah sesiapa yang menyucikan hatinya. Dan rugilah orang yang mengotorinya.”
(Surah asy-Syams :9-10)

Bila hati suci, jiwa bersih dan naluri menjadi benar, sukar bagi nafsu amarah untuk mendapatkan tempatnya walaupun telah sekian lama ia mendiami teratak hati tanpa izin kita.
Apabila orang lain tersilap, marah kita meluap-luap…
Apabila orang lain tersalah, marah kita bagai bara disimbah…
Apabila orang lain tersadung, marah kita mula bersabung…
Apabila orang lain tersungkur, marah kita tidak terukur…

Semuanya kerana MARAH…

Apa kita lupa atau mungkin alpa,
bagaimana seandainya…

Bila kita tersilap, Tuhan yang marah…
Bila kita tersalah, Tuhan yang marah…
Bila kita tersadung, Tuhan yang marah…
Bila kita tersungkur, Tuhan yang marah…

Di manalah bumi hendak dipijak…
Ke manalah langit hendak dijunjung…

                                                                     

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment