Dear Muslimah, protect yourself. You are more precious than a diamond. Don't release your hijab, because you are wonderful. La tahzan, Muslimah. Surely Allah is with us. Be strong. Keep calm and remenber Allah.

Bercinta Hingga Ke Syurga

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Bicara Berhikmah

Entri di atas mungkin ada manfaatnya Insha Allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ahlan Ya Ayyuhad Dhuyuful Muhtaramun..

Home

Powered By Blogger
KalamNuraz ©19 November 2010. Powered by Blogger.

Followers

About Me

My Photo
KalamNuraz
And Allah found you lost, and guided you - Quran 93:7 ..................................................................................... Jadilah Hamba yang bersyukur kepada Yang Maha Pencipta. Sesungguhnya kita hanya hamba yang lemah dan tidak meminta melainkan kepadanya. Pesanan Murobbi: Jika kita hendak menasihati orang, tanya hati kita dahulu. Tujuan kita hendak beri nasihat atau hendak beri malu pada orang. Apabila kita hendak menyampaikan ilmu kepada orang, apakah tujuan kita? Hendak berkongsi ilmu atau hendak menunjuk yang kita lebih tahu. Kalau kita hendak bercakap tentang sesuatu, kita tentu tahu niat kita, hendak menunjuk kita pandai atau rasa berkewajiban menyampaikan ilmu. Ingatlah pahala sesuatu amal ditentukan oleh keikhlasan kita. Jika tujuan bukan kerana Allah, amalan itu akan menjadi seperti debu, bukan pahala yang kita perolehi malah bala yang dikecapi.
View my complete profile

al-Bahsu an al-Manafi'

RSS

BUKAN DIPILIH UNTUK DERHAKA



“Kasih ibu membawa ke syurga, kasih ayah kekal selamanya.”

Bukan sedikit air mata mama tumpah kerana karenah diri ini dan saudara-saudara. Bukan sedikit keringat abah yang menyimbah bumi untuk diri ini dan adik beradik. Anak mana yang tak sayang mama dan abah. Biar sehitam mana pun arang yang diconteng ke wajah insan bergelar mama dan abah itu, diri ini percaya jauh di sudut hati si anak, merekalah permaisuri merekalah raja. Cuma kejahilan serta kejumudan iman, membataskan kewajaran si anak bertindak sehinggakan ada kalanya melanggar batas agama dan boleh jatuh ke hukum derhaka. Wanauzubillah. Usah diungkit kisah si Tanggang, jangan disebut sejarah si Malin Kundang. Hati ini cukup gerun membayangkan betapa diri ini sebagai manusia biasa tidak akan pernah terkecuali daripada cubaan dan dugaan dalam melaksanakan amanah sebagai seorang anak. 

Bagaimana boleh diri ini lupuskan rasa kesal yang tidak terhingga ini? Berdosanya diri ini sebagai hambaNya dan lebih parah ternodanya diri ini sebagai seorang anak. Malu rasanya untuk diri ini mengaku bahawa kedua insan yang sudah lanjut dimamah usia itu sebagai ayahanda dan bonda, sedangkan mereka terlalu mulia untuk memiliki diri ini sebagai anak yang hanya tahu terluka. Rasa bersalah menyelubungi pabila diri ini sedikit meningkah kata-kata mama. Walaupun mungkin bukan perdebatan besar, tetapi cukup membuatkan mama bungkam membisu dan berlalu sebagai tanda dia jemu.

“Alah ma…boleh tak bagi KalamNuraz tentukan sendiri di mana nak kerja. KalamNuraz punya cita-cita sendiri..selama ni mama sahaja yang tentukan hidup KalamNuraz nak buat apa semua KalamNuraz ikut tanpa bantahan.”

Bentak diri ini tatkala mama menetapkan sebolehnya cari kerja berdekatan dengan negeri tempat tinggal.

“Burung, bila dah punya sayap, mulalah dia terbang sendiri.”

Jawab mama ringkas tapi sinis sambil tangannya sibuk mengupas bawang untuk sama-sama menyediakan masakan tengah hari.

Diri ini sendiri terpaku dengan kata-kata tadi. Setelah keadaan senyap seketika, mama menyambung semula kata-katanya..

“Suka hati kamulah. Mama memang bukan orang belajar tinggi-tinggi. Tak tahu falsafah, tak tahu impian hidup, tambah-tambah dunia sekarang. Cuma mama  masih sama dengan mak-mak yang lain yang nak anak perempuannya sentiasa terjaga. Nak anak-anak sentiasa dalam keadaan baik sebelum mama tutup mata. Itu sahaja….”

Mama meneruskan apa yang sedang dia lakukan. Walaupun hatinya telah diri ini guris. Diri ini menyesal sebenarnya. Bukan cara itu sebenarnya yang diri ini mahu lakukan terhadap mama. Bukan kekasaran diri ini pilih untuk menangani mama. Apatah lagi bukan setiap waktu diri ini boleh bersama mama. Hanya bila tiba waktu cuti sahaja baru pulang, sedang mama dan abah setia menanti kami dengan dada yang lapang. Tetapi nafsu amarah lebih dulu menguasai hati sebelum sempat akal mengambil tempat. Mana mungkin diri ini boleh mendapatkan pertolongan Allah swt, sedangkan diri ini sendiri seakan-akan sedang merobohkan jambatan untuk sampai kepadaNya. Jenuh diri ini beristighfar menginsafi perbuatan yang sepatutnya boleh diri ini selesaikan dengan cara yang jauh lebih baik dan lembut.

Tiada daya diri ini menahan kesal. Memejamkan mata seketika sambil membulatkan tekad bersungguh memohon ampun dariNya, agar diberi ruang kemaafan. Mungkin kalau dulu itu perkara kecil. Meningkah kata-kata mama perkara remeh. Namun kini, setelah sandiwara dunia semakin dikenali, selepas nikmat kerahmatan semakin dirasai, amarah terhadap mama bukan main besar dosanya bagi diri ini. Bukan dipilih untuk derhaka……….

Anak muda yang pada kebiasaannya berdarah panas, tidak akan lari daripada tersadung tingkah. Selalunya pertengkaranlah yang menjadi pilihan bagi menyelesaikan sesuatu isu. Setiap manusia yang dilahirkan ke muka bumi ini secara tabiinya adalah seorang anak. Tidak terkecuali seorang pun daripada kita. Seharusnya ada batas pemikiran yang waras untuk kita membezakan bagaimana untuk melentur hati kedua insan mulia ini agar kita terhindar dari melukai mereka. Siapa pun mereka di pentas dunia ini, adalah urusan Tuhan. Kita sebagai anak tidak perlu menghukum mereka dengan segala derita yang tidak mereka pinta.

Tiadalah yang lebih bahagia bagi insan yang bergelar ibu dan ayah selain berbahagia di samping anak yang dikandung dan dibesarkan. Sebagai mana kita amanah Allah swt kepada mereka, begitu jugalah mereka amanah dan tanggungjawab yang sangat berat dari Allah swt buat kita. Berdoalah selalu agar arah kita kembali terpandu tatkala iblis dan syaitan galak memainkan peranan masing-masing hingga kita hilang pertimbangan bahawa seorang ibu tidak sepatutnya kita kasari dan ayah tidak patut kita lukai.

“…Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik terhadap ibu bapanya, ibunya telah mengandungkannya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung sampai akhir menyusukannya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua orang tuamu dan ingatlah kepada Allah jua tempat kembali untuk menerima balasan.”
(Surah Luqman : 14)

Sudah terang lagi bersuluh, tiada pilihan untuk kita berbuat cela terhadap ibu bapa. Tiada alasan menghalalkan kita untuk mengasari mereka. Tiada dalil mengharuskan kita untuk membelakangi mereka.

“… Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapamu.”
(Surah an-Nisa : 36)


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment