Dear Muslimah, protect yourself. You are more precious than a diamond. Don't release your hijab, because you are wonderful. La tahzan, Muslimah. Surely Allah is with us. Be strong. Keep calm and remenber Allah.

Bercinta Hingga Ke Syurga

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Bicara Berhikmah

Entri di atas mungkin ada manfaatnya Insha Allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ahlan Ya Ayyuhad Dhuyuful Muhtaramun..

Home

Powered By Blogger
KalamNuraz ©19 November 2010. Powered by Blogger.

Followers

About Me

My Photo
KalamNuraz
And Allah found you lost, and guided you - Quran 93:7 ..................................................................................... Jadilah Hamba yang bersyukur kepada Yang Maha Pencipta. Sesungguhnya kita hanya hamba yang lemah dan tidak meminta melainkan kepadanya. Pesanan Murobbi: Jika kita hendak menasihati orang, tanya hati kita dahulu. Tujuan kita hendak beri nasihat atau hendak beri malu pada orang. Apabila kita hendak menyampaikan ilmu kepada orang, apakah tujuan kita? Hendak berkongsi ilmu atau hendak menunjuk yang kita lebih tahu. Kalau kita hendak bercakap tentang sesuatu, kita tentu tahu niat kita, hendak menunjuk kita pandai atau rasa berkewajiban menyampaikan ilmu. Ingatlah pahala sesuatu amal ditentukan oleh keikhlasan kita. Jika tujuan bukan kerana Allah, amalan itu akan menjadi seperti debu, bukan pahala yang kita perolehi malah bala yang dikecapi.
View my complete profile

al-Bahsu an al-Manafi'

RSS

Memoir Mengimbau Kenangan

Malam 1001 Kenangan

Sedikit ceritera sahabat yang berkelana di negeri orang..........

Enam tahun yang lalu, merantau jauh ke Kelantan menaiki 3 flight untuk sampai ke destinasi kerana azam yang menggunung atas kecintaan ilmu yang mendalam. Melangkahkan kaki ke bumi tarbiyah Nilampuri, mendidik hati dan jiwa.

Tiada saudara mara bukan menjadi penghalang kepada perjuangan. Sapaan muka-muka baru menghilangkan sedikit debaran berjauhan dari keluarga. Kehadiran anak perantau terus disatukan dalam sebuah ikatan ukhuwwah yang terjalin atas suatu nama keluarga baru iaitu Family Borneo. Allahyarham ayahanda Ust Sidi Ahmad bersama para pensyarah lain menjadi tunggak kepada keluarga baru ini. Percutian ilmiah pertama yang dirancang oleh beliau bermula di Pantai Seri Chap. Suatu kenangan yang sukar untuk dilupakan.
Bersama Allahyarham ayahanda Family Borneo

Tahun demi tahun berhari raya hanya bertemankan anak-anak borneo di sekeliling. Ustazah Fatimah kemudian menjadi ibunda Family ini di pagi raya. 

Semua itu sudah cukup menjadi pengubat rindu dikejauhan. Setelah tiga tahun menapak di negeri orang, suka suki dilalui bersama, terasa akrab jalinan bagai sukar untuk dipisahkan. Namun, perjuangan perlu diteruskan walau terasa berat untuk meninggalkan bumi tarbiyah yang banyak membentuk peribadi diri. 
DULUNYA 

Melangkahkan kaki ke kampus induk Universiti Malaya KL, memisahkan serba sedikit jalinan keakraban ini. Berbeza pengajian, kekangan masa, jarak tempat tinggal dan sebagainya menjadi alasan untuk kerap bersua. Walau apapun, benar kata pepatah, walau jauh berpisah tapi dekat dihati. Setelah 3 tahun kemudian, family kecil Borneo batch 05/06 mampu bersua kembali pada Malam 1001 Kenangan. Walaupun tidak semua yang dapat hadir, namun malam tersebut tetap meriah. Kehadiran sahabat-sahabat pada malam itu cukup mengingatkan kembali memoir 6 tahun lalu. Yang dulunya kurus kini dah semakin comey, yang dulunya kebudak-budakan kini dah semakin matured, semua itu menjadi perbualan mengimbau kenangan. (^_^)

12 orang yang bakal bergelar sebagai siswazah turut dirai pada malam tersebut. Entah bila lagi akan bersua dengan kalian family Borneo selepas ini. Semua pasti dengan cita-cita dan impian masing-masing. Gurau senda semalam, gelak tawa bersama, bercerita tanpa jemu, dan paling penting tidak pernah penat untuk bergambar sebagai rakaman terakhir kenangan sebelum bergraduasi, tidak akan pernah sama sekali akan dilupa. Kemesraan sedikit pun tidak berubah, malah semakin akrab kerana lama tidak bertemu bahkan akan terpisah lagi untuk kali seterusnya.

WAJAH-WAJAH KINI





Inilah sedikit catatan kehidupan kami yang penuh dengan kenangan.......



Daripada Ibnu Umar r.a bahawasanya Rasulullah s.a.w telah bersabda:
 
"Seorang Muslim itu saudara Muslim yang lain, tiada boleh menganiayainya, tiada boleh dibiarkan tanpa ditolong. Barangsiapa mengambil berat terhadap keperluan saudaranya, maka Allah akan mengambil berat terhadap keperluannya. Dan barangsiapa yang melepaskan seorang Muslim dari suatu kesusahan, nescaya Allah akan melepaskan daripadanya suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan hari kiamat. Barangsiapa menutup keaiban seorang Muslim, nescaya Allah akan menutup keaibannya di hari kiamat."

 (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment